Renault a utilizat un „dispozitiv fraudulos care modifică în mod specific funcţionarea unui motor pentru a reduce emisiile de oxizi de azot (NOx) în condiţiile specifice testelor de omologare. Compania auto a utilizat o strategie cu obiectivul falsificării testelor antipoluare”, arată documente ale Direcţiei Generale pentru Concurenţă, Consum şi Combaterea Fraudelor din Franţa (DGCCRF) despre emisiile poluante ale anumitor tipuri de vehicule Renault. Este vorba de documente transmise Parchetului General din Franţa în decembrie 2016 şi dezvăluite pe 15 martie 2017 de cotidianul Libération. Informaţiile au fost preluate de principalele publicaţii din Franţa.
Investigaţia DGCCRF s-ar concentra, potrivit cotidianului Le Monde, pe patru modele Renault cu motoare diesel – Talisman, Kadjar, Captur şi Clio IV. Aceste modele au fost vizate de o investigaţie efectuată de o comisie independentă (aşa-numita Comisie Royal), creată în contextul scandalului emisiilor poluante în care este implicat Grupul auto german Volkswagen.
„Strategii de fraudare” au fost aplicate de peste 25 de ani în cadrul companiei Renault, în scopul falsificării testelor de omologare a anumitor motoare diesel şi benzină, arată copia unui raport al Direcţiei Generale pentru Concurenţă, Consum şi Combaterea Fraudelor (DGCCRF) obţinut de Agenţia France-Presse şi citat de cotidianul Le Figaro.
Compania Renault neagă acuzaţiile
Renault a transmis, potrivit Le Monde, că a „luat cunoştinţă de un articol dezechilibrat apărut miercuri în presa naţională”. „Grupul Renault nu intenţionează să facă vreun comentariu despre o procedură de instrumentare judiciară aflată în curs şi reaminteşte că niciunul dintre serviciile sale nu a încălcat reglementări europene sau naţionale referitoare la omologarea vehiculelor. Vehiculele Renault nu sunt echipate cu softuri de fraudare a sistemelor depoluante”, precizează comunicatul.
În ianuarie, Parchetul din Paris a iniţiat o procedură judiciară împotriva grupului auto Renault, suspectat de „înşelătorie” în cazul emisiilor poluante ale motoarelor diesel, însă compania franceză susţine că respectă toate reglementările. „Procurorii vor investiga un eventual caz de înşelătorie în cazul calităţii şi asupra controalelor efectuate, consecinţa fiind furnizarea unor produse periculoase pentru sănătatea oamenilor şi animalelor”, a transmis pe 13 ianuarie Parchetul din Paris.
Potrivit unor surse judiciare, ancheta vizează emisiile motoarelor diesel fabricate de grupul auto francez Renault. Experţi citaţi de presa franceză afirmă că grupul auto ar fi instalat un soft pentru controlul emisiilor poluante ale motoarelor diesel.
„Renault respectă legislaţia franceză şi europeană, iar vehiculele sunt conforme cu normele în vigoare”, a reacţionat în ianuarie constructorul auto francez, precizând că „a luat notă” de iniţiarea procedurii judiciare.
În decembrie 2015, Thierry Bolloré, director general adjunct al Renault, recunoştea că grupul auto francez nu era „la nivelul cel mai bun” la capitolul emisii poluante. La aceeaşi concluzie a ajuns şi Comisia Royal, constituită de Ministerul francez al Mediului pentru verificarea emisiilor la vehiculele aflate în circulaţie.
În octombrie 2015, o investigaţie efectuată de Clubul auto german ADAC arăta că vehicule diesel construite de producători precum Renault, BMW, Nissan, Citroen, Mercedes, Peugeot, Jeep, Hyunday şi Mazda nu respectă standardele privind emisiile.
Grupul auto german Volkswagen a trebuit să achite daune de aproape 15 miliarde de dolari în Statele Unite ale Americii pentru instalarea la motoare diesel a unui soft pentru manipularea emisiilor poluante. În septembrie 2015, Volkswagen a anunţat că circa 11 milioane de autovehicule ale grupului, la nivel mondial, sunt afectate de scandalul emisiilor poluante. Scandalul a izbucnit după ce Agenţia americană pentru Protecţia Mediului (EPA) a acuzat VW că a instalat sisteme speciale pe unele autoturisme diesel pentru a evita standardele federale din SUA în materie de emisii, expunând cetăţeni americani la gaze poluante. Constructorul auto german a instalat un software special în calculatorul de bord al unor modele diesel Volkswagen şi Audi. Dispozitivul era programat să activeze un sistem de filtrare completă a particulelor doar în timpul testelor oficiale pentru emisii. După teste, adică în situatiile generale de funcţionare a motorului, dispozitivul dezactivează sistemul de filtrare a particulelor, susţine Agenţia americană pentru Protecţia Mediului. Potrivit autorităţilor americane, 482.000 de autoturisme cu motoare diesel au încălcat standardele federale americane privind emisiile de dioxid de carbon.